Cum să îţi cultivi rezilienţa cu ajutorul jocurilor

„Eşti mai puternic decât crezi.

Eşti înconjurat de potenţiali aliaţi.

Eşti eroul poveştii tale.”

Aşa începe cartea „Superbetter” scrisă de Jane McGonigal. Autoarea a suferit un traumatism cerebral, care a lăsat-o o perioadă cu o mulţime de simptome neplăcute. Avea constant dureri  de cap, greaţă şi ameţeli. Nu putea citi mai mult de câteva minute şi îi era greu să ţină minte lucruri. În cele mai multe zile, se simţea prea rău să se dea jos din pat. Iar aceste simptome i-au provocat anxietate şi depresie.

Însă Jane îţi dorea să fie mai bine, aşa că a creat o modalitate de a cultiva rezilienţa, bazându-se pe principiile pe care le folosesc jocurile video. A folosit aceste strategii pentru a naviga mai uşor prin recuperarea dificilă prin care trecea, iar mai târziu a făcut două studii pentru a vedea dacă aceste principii pot fi folosite şi de alte persoane, pentru a depăşi provocările lor. Iar rezultatele au arătat că aceste metode au un impact pozitiv asupra stării de bine.

Poţi folosi şi tu aceste principii pentru a-ţi creşte rezilienţa şi pentru a depăşi perioadele dificile din viaţa ta. E nevoie doar să urmezi paşii de mai jos.

 

Alege o provocare

Înainte de a începe călătoria către un sine mai puternic, este nevoie să identifici problema pe care vrei să o abordezi. Aceasta poate fi orice obstacol, blocaj sau provocare din viaţa ta sau o schimbare pozitivă pe care vrei să o faci.

Apoi, reformulează problema într-un obiectiv pozitiv. De exemplu:

  • Depăşirea depresiei – a te bucura de lucrurile bune din viaţă
  • Gestionarea anxietăţii – a răspunde cu calm şi curaj în situaţii dificile
  • Adaptarea la o boală cronică – a ajuta corpul şi mintea să se vindece
  • Revenirea după încheierea unei relaţii – a te cunoaşte mai bine pe tine şi a găsi un partener potrivit
  • Redresarea după un eşec profesional – a găsi un context profesional care să îţi permită să te dezvolţi

După ce ai identificat problema şi ai stabilit un obiectiv, este important să lucrezi la atitudinea cu care priveşti acest demers. Dacă te gândeşti că te confrunţi cu un pericol, este probabil ca mintea ta să se focalizeze excesiv pe elementele negative, să producă scenarii în care eşuezi şi să te facă să te simţi anxios sau neputincios în faţa obstacolului pe care l-ai ales.

În schimb, dacă priveşti problema ca pe o oportunitate de creştere, vei căuta resursele disponibile pentru a răspunde provocării, vei calcula cum se potrivesc acestea cu obstacolele pe care le ai şi îţi vei adapta strategiile în funcţie de context.

E important să îţi aminteşti că de fiecare dată când faci alegerea de a te confrunta cu o situaţie dificilă, ai ocazia să îţi mobilizezi resursele şi e posibil să descoperi că eşti mai puternic decât credeai.

 

Colecţionează şi activează surse de putere

În demersul tău de a te confrunta cu problema pe care ai ales-o, vei avea nevoie de multe resurse. Pentru a te asigura că ai capacitatea de a duce la capăt acest demers, e nevoie să identifici în viaţa ta surse de putere pe care să le foloseşti periodic.

O sursă de putere este orice acţiune pozitivă pe care o poţi face cu uşurinţă şi care creează un moment de plăcere, de putere, de curaj sau de conectare pentru tine.

E important ca sursele de putere pe care le colecţionezi să acopere mai multe domenii: fizic, mental, emoţional şi social. Pentru inspiraţie, poţi vedea câteva surse de putere pe care le-a sugerat Jane McGonigall în cartea „Superbetter”:

  • Surse fizice de putere: bea un pahar cu apă, stai câteva minute la soare, dansează.
  • Surse mentale de putere: fă o pauză înainte de a acţiona şi cântăreşte alternativele, stai 10 minute fără orice dispozitiv electronic – chiar şi fără telefon.
  • Surse emoţionale de putere: citeşte o poezie sau un citat care te inspiră cu voce tare, gândeşte-te la două lucruri pe care eşti nerăbdător să le faci în următoarea săptămână.
  • Surse sociale de putere: trimite mesaje pozitive persoanelor apropiate, ascultă melodii pe care prietenii şi familia le-au ales pentru tine.

Înainte de a trece mai departe, găseşte 4 surse de putere pe care le poţi activa în următoarele 24 de ore, câte unul pentru fiecare categorie.

 

Identifică şi înfruntă adversarii

Ca în orice aventură a unui erou, te întâlneşti cu adversari pe care e nevoie să îi înfrunţi. Aceştia reprezintă orice îţi blochează progresul sau îţi provoacă anxietate, durere sau distres.

Motivul pentru care înfrunţi adversarii este pentru că vrei să devii mai bun. Iar pentru aceasta, este nevoie să fii deschis la a te confrunta cu experienţe negative. Chiar şi un eşec e o ocazie să înveţi ceva despre cum să abordezi mai bine acel obstacol în viitor.

Pentru a identifica adversarii din viaţa ta, te poţi folosi de următoarele întrebări:

  • Ce obiceiuri vrei să elimini?
  • Ce te face să te simţi stresat?
  • Ce te distrage de la a realiza lucruri?
  • Ce îţi scade energia?
  • Ce gânduri îţi vin în minte, care te fac să te îndoieşti de abilităţile tale?

Exemple de adversari: sedentarismul, izolarea socială, procrastinarea, vinovăţia.

Gândeşte-te la strategii pe care le poţi folosi ca să treci de ei. De exemplu, evită să bei cafea în a doua parte a zilei, dacă ai insomnie. Pune-ţi în calendar perioade în care să lucrezi la proiect, dacă ai probleme cu procrastinarea. Aminteşte-ţi toate lucrurile pe care le-ai făcut bine în ultima perioadă, când ai gânduri negative despre tine. Nu cumpăra alimente procesate dacă încerci să mănânci mai sănătos.

 

Caută şi îndeplineşte obiective

Ca să te orientezi în călătoria ta şi să ai întotdeauna în minte următorul pas, este util să îţi stabileşti obiective. Şi este important ca acestea să aibă semnificaţie într-un context mai mare. De exemplu, poate că vrei să ai o sănătate mai bună, relaţii mai armonioase, un loc de muncă mai satisfăcător, o viaţă de familie mai împlinită.

Apoi, ajută să transformi domeniul relevant pentru tine într-o valoare personală. Valorile pe care le alegi îţi oferă direcţia în care să mergi. Poţi să te gândeşti că sunt asemenea unui compas care îţi arată încotro să te îndrepţi. Iar paşii pe care îi faci pentru a ajunge acolo, sunt obiectivele.

Acest demers ar arăta cam aşa:

  • Educaţie şi învăţare – să învăţ mereu – să citesc 10 pagini dintr-o carte
  • Familie – să fiu un părinte cât mai bun – să petrec o oră cu copilul meu
  • Sănătate fizică şi sport – să îmi testez limitele şi să fiu o inspiraţie pentru alţii – să alerg 5 km
  • Grijă faţă de planetă şi mediu – să mă conectez cu natura şi să o respect – să fac o plimbare în pădure
  • Prieteni şi viaţă socială – să fiu un prieten bun – să sun un prieten care trece printr-o perioadă dificilă

E important ca obiectivele pe care le formulezi să fie specifice, realiste şi să aibă sens pentru tine, astfel încât să te motiveze să le realizezi. E cu atât mai bine dacă îţi stabileşti un obiectiv pe care îl poţi îndeplini în următoarele 24 de ore.

 

Recrutează aliaţi

Când ai în faţă o provocare, ajută să ai alături persoane care ştiu cu ce te confrunţi şi care îţi pot oferi sprijin când ai nevoie. Până la urmă, orice erou are alături aliaţi care îl ajută să depăşească obstacolele de care nu poate trece de unul singur.

Un aliat este o persoană cu care poţi vorbi deschis despre cum te simţi în legătură cu provocările pe care le întâlneşti şi căreia îi poţi cere ajutorul când ai o problemă serioasă sau când dai de greu.

Cum te pot ajuta aliaţii:

  • Pot sugera un obiectiv
  • Puteţi face o acţiune pozitivă împreună
  • Puteţi căuta strategii pentru a înfrunta un obstacol
  • Puteţi discuta zilnic sau săptămânal despre progresul pe care îl faci
  • Puteţi sărbători împreună realizarea unui obiectiv ambiţios

Poate fi dificil să apelezi la ceilalţi când îţi e greu, însă acestea sunt momentele în care ai cea mai mare nevoie de cineva care să îţi fie alături. Devine mai uşor pe măsură ce îndrăzneşti să contactezi oameni şi primeşti răspunsuri pozitive. Este posibil chiar ca legătura dintre voi să devină mai puternică după ce faci asta.

Înainte de a trece mai departe, gândeşte-te la două persoane care îţi pot fi alături în călătoria ta către un sine mai puternic şi mai rezilient.

 

Adoptă o identitate secretă

Pentru a adopta o identitate secretă, este nevoie de umor, de creativitate şi să nu te iei prea mult în serios. Toţi eroii au astfel de nume. Peter Parker este Omul-Păianjen , Diana Prince este Femeia-Fantastică, iar Prâslea devine Prâslea cel Voinic.

Tu eşti eroul vieţii tale şi poţi să îţi alegi un nume pe măsură.

Pentru a alege un nume eroic, te poţi inspira din ficţiune, mit, istorie etc. De exemplu, poţi combina una dintre calităţile tale cu numele unui personaj de film sau de carte, a unui erou din istorie sau a unei persoane reale care te inspiră.

Exemple: Gandalf al II-lea (inspirat de personajul din „Stăpânul inelelor”), Alex cel Viteaz (inspirat de Mihai Viteazu) sau Maria Dali (combinaţie între numele persoanei şi Salvador Dali).

Iar data viitoare când te confrunţi cu o situaţie dificilă, întreabă-te: Ce ar face identitatea ta secretă?

 

Alege o victorie epică

O victorie epică este o provocare de care crezi că eşti capabil. Este dificil de atins, dar este realistă.

Gândeşte-te la provocarea pe care ai ales-o şi identifică un obiectiv măreţ, care anticipezi că te-ar energiza dacă l-ai îndeplini. O victorie epică te face să te simţi mai motivat şi să te temi mai puţin de un eşec.

De asemenea, este important ca obiectivul pe care îl alegi să fie specific şi măsurabil, nu general.

Exemple de victorii epice:

  • Să stau 24 de ore fără telefonul mobil.
  • Să îmi gătesc timp de o săptămână.
  • Să alerg la un maraton.
  • Să citesc 20 de pagini pe zi, timp de o lună.
  • Să trimit un mesaj de mulţumire tuturor persoanelor care au avut impact în viaţa mea.

Procesul de a încerca să atingi o victorie epică este important deoarece îţi oferă o oportunitate de creştere. Chiar dacă nu îl realizezi, înveţi multe despre tine şi ai oricând ocazia să încerci din nou. Iar pe baza experienţei sau experienţelor anterioare, îţi poţi ajusta strategiile, astfel încât să îţi crească şansele de succes.

Când ai o victorie epică, e posibil chiar să ţi se modifice percepţia asupra lucrurilor de care eşti capabil. Cu alte cuvinte, devii mai încrezător în propriile forţe.

Şi dacă ai ales unul sau doi aliaţi care să te însoţească în călătoria ta, asigură-te că ştiu de obiectivul pe care l-ai ales şi că se pot bucura împreună cu tine când marchezi o victorie epică.

 

Dacă ai curajul şi determinarea să te aventurezi în călătoria spre un sine mai rezilient, m-aş bucura să scrii la secţiunea de comentarii cum te-au ajutat strategiile de mai sus.

4 comentarii la „Cum să îţi cultivi rezilienţa cu ajutorul jocurilor”

  1. Mai intai de toate, vreau sa va felicit pentru articol.
    Intentionez sa-mi aloc timp sa pot sa-l pot analiza mai bine si sa incep sa conturez un plan de lupta :)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *